I dag har vi, i forbindelse med fordypningsoppgaven, lært endel om kildebruk og kildekritikk. Jeg vet nå hvordan jeg enkelt kan lage en ryddig og korrekt kildeliste i mine dokumenter, noe som er meget nyttig å vite i forkant av, for eksempel, eksamen.
Det vanskeligste når det gjelder bruk av kilder er nok det å finne pålitetlige kilder. Det er derfor viktig å være kritisk til kildene man bruker. Er de gode nok? Hvem er forfatteren? Er det som er skrevet, korrekt? En måte å sjekke dette på være å se etter skrivefeil. Skrivefeil tyder på en useriøs forfatter og dermed også en useriøs kilde. Med dagens retteprogrammer skal det ikke være noe problem å kunne publisere en feilfri tekst.
Kildene jeg brukte i teksten var en nettside, globalis.no, og læreboken vår i norsk. Dette er pålitelige kilder. Nettsiden er det FN-sambandet som står ansvarlig for, og den oppdateres jevnlig. Læreboken er godkjent og kontrollert av staten, og brukes i skolen.
Kilder kan være en god hjelp i skolearbeidet, da man kan finne informasjon langt utover det som står i skolebøkene. Man har mer stoff tilgjengelig å jobbe med. Ved å hente kilder fra andre steder enn lærebøker ser man også saker fra flere sider, utvider horisonten. Det er imidlertidig også lett å gå i fella når man søker informasjon, særlig på nettet. Mange kilder er overhodet ikke pålitielige, mange inneholder feil og mangler, og noen representerer også kun ett synspunkt eller én side av en sak. Det kan være vanskelig å finne ut av hvilke kilder man kan stole på og hvilke man ikke bør bruke.
Bildet er hentet fra: http://www.upiselib.net/refsrc.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar